Sonia Brandes, f. 1946
Billedkunstner
Kunstnerisk udtryksform: Papirklip (Psaligrafi)
Sonia Brandes
- Om kunsten at klippe i papir
Som barn på Ærø klippede jeg gækkebreve.
Jeg var del af et samfund, hvor årstiderne og årets fester var af vital betydning – (det var inden fjernsynets tid).
Dem glædede vi os til. De var med til at gøre livet værd at leve. Vi havde så få oplevelser, at de få, der var, strålede og funklede så meget desto mere. Af alle tider på året holdt jeg mest af tiden op til påske, fordi der skulle man lave gækkebreve. Den magi, der var i at folde papir sammen og klippe mønstre, som gentog sig når man åbnede, var ubeskrivelig.
Gækkebrevene satte mig i gang med at udøve den folkekunst, som papirklipperiet er, og teknikken havde jeg en sådan kærlighed til, at da jeg senere skulle blive udøvende billedkunstner, blev papirklippet min udtryksform.
I folkekunsten var det som regel sådan, at man tog et stykke papir, foldede det en eller flere gange, klippede gennem de mange lag, åbnede det, og så havde man klippet noget ud, som gentog sig, var symmetrisk. Denne symmetri og gentagelse danner en mønstervirkning, som især har fascineret mig ved papirklippet. Mønstre har en igangsættende virkning på fantasien. Man kan fabulere over et mønster, begynde i den ene ende af motivet og løbe hele mønsteret igennem og komme tilbage til udgangspunktet, eller man kan vælge sig et vilkårligt sted midt i og bevæge sig ud derfra. Da klippet er som en arabesk, der bider sig selv i halen, kan bevægelsen foretages i det uendelige; man bliver aldrig bremset, alt står åbent. Dette er for mig mønsterets styrke. Det lukker ikke af for tanken; men man kan selv føje et indhold til.
Mine papirklip er et sammenhængende hele, som man kan holde i hver sit hjørne. Dette kræver, at der er nogle punkter og strenge til at holde sammen på det netværk, papirklippet danner, og disse punkter og strenge bliver det til en udfordring at bruge i sit billedudtryk. De samme punkter og strenge er også med til at danne det arabeskagtige mønster. Foldeteknikken undlader jeg af og til at benytte; det kommer an på værkets karakter, om denne kommer i brug eller ej.
I Frankrig kaldte man det at klippe i papir for ”L´Art des Pauvres” (”De fattiges kunstart”), fordi man, hvis man havde en saks, kunne klippe i, hvad man måtte have ved hånden, f. eks. Indpakningspapir, tapet, avispapir etc. Der har jeg flyttet mig fra folkekunsten, idet jeg anvender syrefrit papir, lysægte farver og meget kostbare sakse. Men ellers føler jeg stadig slægtskab med min barndoms gækkebreve. Således har jeg år efter år arbejdet med, videreudviklet og forsøgt at give mit udtryk til den folkekunst, jeg begyndte på som barn.
Udvalg af senere udstillinger:
1976 Sønderjyllands Kunstmuseum
1977 Kunstnernes egen Kunsthandel, Kbh
1979 Ecole de Beaux-Arts de Lille, Frankrig
1981 Internationales Jugendbibliothek, Munchen, Tyskland
1984 Himmerlands Kunstmuseum
1985 Danske Kulturinstitut, Wien, Østrig
1987 Danske Kulturinstitut, Edinburgh
1988 Andersen, Hiroshima, Japan
1990 Jens Nielsen og Olivia Holm-Møller Museet
1991 Fyns Stifts Kunstmuseum
1991 Kiev Kunstmuseum, Ukraine
1991 Naturhistorisk Museum, Århus
1992 Tivoli, Kbh
1993 Karen Blixen Museet, Rungstedlund
1995 Museet Holmen, Løgumkloster
1996 Tønder Museum
1998 Sophienholm
1998 Kunstcenteret Silkeborg Bad
2000 Sct. Knuds Kloster, Odense
2003 Karen Blixen Museet, Rungstedlund
2006 Museet Holmen, Løgumkloster
2006 Tårnborg, Ribe
2008 Tobaksgården, Assens
2010 Verdensudstillingen i Shanghai, med Odense kommune
2011 Kunstcentret Silkeborg Bad
2012 Ærø Museum, Søbygård
2012 Galleri Weber, Svendborg
2012 Munkeruphus, Dronningemølle
2014 Ebeltoft Kunstforening
2016 Dalarnas Museum
2017 Johannes Larsen Museet
2019 SAK, Svendborg
Udsmykningsopgaver udført til:
Munkebjerg Skoles Bibliotek
Odense Koncerthus
IC-3 tog Liden Kirsten
Hovedstadens Ordblindeskole
Max Planck Institut, Rostock, Tyskland
Teologisk Pædagogisk Center, Løgumkloster
Dæksler, informationstavler og bænke til Odense bys gågadesystem
Illustrerede bøger:
1975 ”Snedronningen”. Flensteds Forlag
1984 ”Nu er dagen fuld af sang”. Samvirke
1988 ”Henrikog Else”. Borgens Forlag
1988 ”H.C.Andersen- Digte og Sange"
1989 ”B.S.Ingemann: Morgen- og Aftensange”. Poul Kristensens Forlag
1989 ”Smukt og Enkelt”. Fiskers Forlag
1993 ”Karyatiderne” af Karen Blixen. Gyldendal
1995 ”Det Gamle Testamente”. Ogham Verlag, Stuttgart, Tyskland
1999 ”Marie de France,12 Lais,” Eget Forlag
2005 ”H.C.Andersen og Skytsenglen”. Det Danske Bibelselskab
2005 ”Salmer af Brorson”. Taarnborg Ribe
2006 ”At prædike for børn”. Anis
2009 ”Haandarbejdets Fremme. Årets korssting”
2010 "Illusterede Alfabet - Gætteleg med H. C. Andersen". Kle-art
2011 "Treading the Dance". Hovedland
Sonia Brandes papirklip er desuden blevet brugt til flg. formål:
Scenografi, messehagler, ex-libris, logoer, gavepapir, julepynt, plakater (bl. A Tivoliplakat, Kbh. 1992 og plakat til Menighedsrådsvalg i Danmark 2000), industrielt design.
Solgt til:
Fyns Stifts Kunstmuseum, Holstebro Kunstmuseum, Sønderjyllands Kunstmuseum, H.C.Andersens Hus, Himmerlands Kunstmuseum, Museet Holmen, Løgumkloster, Karen Blixen Museet Rungstedlund, Ny Carlsbergfondet, Andersen hiroshima Japan, Tønder Museum, Sophienholm.
Priser og legater:
H.C.Andersen Prisen 2003
Statens Kunstfonds Arbejdslegat 1977 og 1981